Tillbaka till Praktisk info

För nyinflyttade

Lite praktisk information till nyinflyttade medlemmar:

Välkomstbrev

Föreningen har ett skalskydd med Aptus-läsare på många gemensamma dörrar, främst portar, grindar, tvättstugor, cykelrum och vissa källardörrar. Till dessa dörrar hör beröringsfria nyckelbrickor som fastighetsförvaltaren sköter:

  • Som ny medlem har du 7 dagar på dig att kontakta Delagotts kundtjänst (via felanmälan) och meddela vilka brickor som är aktuella för din lägenhet, oftast är det de du fått via säljaren. Passa på att samtidigt tala om vad du önskar att dörr och porttavla märks upp med samt vilket/vilka telefonnummer (hem och/eller mobil) du vill ansluta till porttelefonen. Efter 21.30 syns inte namnen utan gästen knappar in det nummer du anmält på displayen istället.
  • Eventuella brickor som inte överlämnats till den nya medlemmen/ej meddelats Delagott vid överlåtelse av bostadsrätt raderas på 7 dagen.
  • Vill du senare byta/lägga till namn på din dörr kontaktar du Delagott via felanmälan. (Vid inflytt är det alltså kostnadsfritt, senare kostar det en mindre summa.)
  • Har du önskemål om nya brickor eller ändring av behörighet på en viss bricka beställs det genom Delagott via felanmälan. Vid beställning av en ny bricka tas en mindre avgift ut.
  • Likaså ska du anmäla till Delagott via felanmälan om du har förlorat en Aptus-bricka, så att brickan kan spärras mot obehörig användning.
  • Behöver du en extranyckel till en gemensam dörr som inte har Aptus-läsare eller iLoq-lås kan du kontakta Delagott  via felanmälan så beställer de en nyckel som du själv får avhämta på Axlås AB, Rådmansgatan 54. Var noga med att i mejlet ange exakt vad som står på den nyckel, som du önskar få en kopia av, så att det inte blir fel. Kostnaden för ny nyckel står du själv för och betalas direkt till Axlås vid avhämtning.
  • En iLoq-lösning används för många av förenings dörrar, framförallt till källardörrarna där förråden finns. Vid övergången till iLoq kunde man kvittera ut två nycklar per lägenhet, vilket normalt sett också gjordes. Det är säljarens ansvar att lämna över nycklar till köpare och köparens ansvar att säkerställa att det finns rätt antal nycklar. Mejla Delagott inom 7 dagar om antal iloq nycklar och nyckelnummer, enklast att kombinera med att man rapporterar in Aptusbrickorna. Det går att beställa en ny nyckel till självkostnadspris, fn 350 kr.

 

Föreningen har idag gruppavtal med Tele2 (ComHem) som leverantör för Internet och TV via coaxialkabeldosor i lägenheterna. Kontakta Tele2 direkt för inkoppling av tjänster.

Under fliken ”Kontakt/Ekonomisk förvaltning” finner du all praktisk information kring hur du skall hantera månadsavgifter såsom ansluta autogiro mm. Delagott ansvarar även för lägenhetsregistret och hanterar denuntiationer (underrättelse om att en fordran har överlåtits) vid pantsättning av den egna lägenheten mm.

Till varje lägenhet finns ett källarförråd, se till att du blir anvisad vilket förråd som är ditt av tidigare ägaren då det annars kan vara svårt att hitta rätt, speciellt om du flyttar in i 17-huset. Sätt ett lås på förrådet även om du inte tänker förvara något i förrådet.

Fastigheten har två gemensamma tvättstugor, en liten mot gården i 17C och en större mot torget i 15C, bokning sker med aptus-brickan på tavlan i entrén eller genom webbokning under fliken ”För Medlemmar/Bokning av tvättstuga”.

Föreningen har ett stort garage som är uthyrt till Stockholm Parkering, kontakta dem (www.stockholmparkering.se) om du önskar ställa dig i kö till en garageplats. Boende i föreningen har förtur till lediga platser. Det är viktigt att du anger din hemadress (Hagagatan 15 A-G eller 17 A-N) när du ställer dig i kö för att kunna åtnjuta förturen.

Läs noga i föreningens ordningsregler, stadgar, ventilationsregler och övriga regler innan du börjar bygga om i din lägenhet. Det finns ganska många saker som man måste ta hänsyn till före och under renoveringsarbete i lägenheten så vi slipper onödiga skador på fastigheten, installationer och felköp av produkter. Kom ihåg att du för vissa ändringar måste ansökan om styrelsens tillstånd. Se mer information på den separata sidan om Renovering av lägenhet under fliken För medlemmar/Regler.

Om du funderar på att glasa ni balkongen, glöm inte att ett avtal behövs mellan dig och föreningen samt att det finns regler för hur inglasningen ska se ut. Se sidan om Balkonginglasning för mer info och avtal att ladda ner.

Glöm inte att göra en flyttanmälan! Info från Skatteverket:

Info ang flyttanmälan fr Skatteverket

Från Skatteverket:

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

 

Se också Skatteverkets film angående lägenhetsnumrering (ej föreningens interna numrering): https://vimeo.com/354003032