Status ComHem 2020-02-12

Styrelsen hade ett avstämningsmöte med ComHem på eftermiddagen den 12 februari, där vi fick en redogörelse för vad de gör och har gjort för att avhjälpa våra problem med internetanslutning. Ett stort ingrepp som de gjorde var i onsdags, då de kopplade över till viss gammal utrustning igen, vilket bl.a. medförde att uppströmshastigheten begränsades till 100Mbit/s (dock har vi fortsatt 1200Mbit/s i nedladdningshastighet). Efter denna ändring säger de att stabiliteten har förbättrats markant, och att i de fall de har felsökt efter omkopplingen så har avbrott i tjänsten berott på den boendes egen utrustning som har varit kopplad till ComHem-routern, och inte på ComHem:s utrustning. Givet att inga fler problem uppstår så planerar ComHem att koppla över till den nya utrustningen igen inom någon vecka eller två, vilket då kommer att ge oss den utlovade hastigheten 1200Mbit/s även uppströms.

Tyvärr har vi fortsatt få in rapporter från boende om avbrott i tjänsten, så just nu är läget ändå oklart. Det är fortsatt mycket värdefullt att alla som upplever problem med tjänsten fortsätter rapportera dessa, framför allt vad gäller avbrott, men även vad gäller dålig nedladdningshastighet. Alla rapporter skickas vidare till ComHem, och vid behov kontaktar de respektive medlem för felsökning på plats.

ComHem framförde också att 1200Mbit/s är en väldigt hög hastighet, och det är svårt att komma upp i den hastigheten vid mätning på en enskild dator (det behövs ofta flera datorer som använder nätet samtidigt), och nästan omöjligt via Wifi. Många datorer, telefoner och nätverksutrustning (routers, switchar) har egna begränsningar vilket gör att flaskhalsen ofta finns någon annanstans än i ComHem:s nät. Om man upplever hastighetsproblem är det bästa om man kan göra en mätning med en dator eller annan enhet kopplad via nätverkskabel, inte wifi, direkt till ComHem-routern. Detta utesluter många potentiella andra felkällor.

Styrelsen för även diskussioner med ComHem om ekonomisk kompensation för de problem vi upplever. Det ser positivt ut. Mer information kommer när de tekniska problemen är lösta.